Nádherným místem v Českém ráji jsou Podtrosecká údolí, která se táhnou severně a severovýchodně v oblouku okolo dominanty Českého ráje kolem hradu Trosky. Na dně kaňonovitých, vidlicově se rozebíhajících údolí, která jsou lemována z větší části skalami, se nachází soustava rybníků a spousta mokřadů a vlhkých luk.

START: Borek

CÍL: Ktová

PŘES: rybník Vidlák – Krčák – Nebák – Podsemínský mlýn – Trosky

POČET KM:  16 km

NÁROČNOST: mírně náročná

POPIS TRASY

Výlet začíná na vlakové zastávce Borek pod Troskami. Za železničním přejezdem je rozcestník, odkud se po žluté značce vydáte do Podtroseckých údolí. Přejdete po polní cestě vpravo, přes louku až k asfaltové silnici, po asi 300 metrech zamíříte vlevo. Dojde k hrázi Rokytnického rybníka silnice, pokračujete podél něj, stále rovně.  Za Rokytnickým rybníkem začíná menší rybník zvaný Hrudka, který přejde v rašeliniště Vidlák s mnoha vzácnými rostlinami. Pejsky je nutné mít na vodítku, i tak budou mít bahno až za ušima. Cesta vede podél skal k rybníku Vidlák, je tu kemp a hospoda Na Vidláku. Můžete se tu občerstvit, i když v sezóně je tu poměrně těsno. Od rozcestníku pokračujete po žluté turistické značce k rybníku Krčák a po chvíli cesty další rybník – Věžák. Po pravé straně můžete vidět pramen Jordánku a na rozcestí u hráze Věžáku pramen Prdlavku. Z hráze rybníka půjdete po silničce asi 0,5 km k rozcestí U Přibyla, kde se napojíte na červenou značku. Ta vede Žehrovským údolím směrem k Nebáku (proti proudu Žehrovky), kolem několika pramenů nazývaných V maštali k Podsemínskému mlýnu a menšímu Podsemínskému rybníku. Podsemínský mlýn je asi jeden z nejzachovalejších mlýnů na Žehrovce. Přejdete kamenný most, a po lesní cestě dojdete na asfaltovou silničku vedoucí k rekreačnímu středisku Vlkův mlýn u Nebákovského rybníka. Můžete si tu odpočinout, občerstvit. Je tu i rozcestník, od kterého se vydáte po červené značce k Dolnímu mlýnu. Po celou cestu jste zříceninu Trosky obcházeli údolími kolem nich, nyní u rozcestí Dolního mlýna můžete vystoupat přímo ke zřícenině Trosky. Nenechte si ujít prohlídku hradu, neboť z věže Baba je překrásná vyhlídka. Z Trosek prudkým klesáním po zelené značce dojdete do obce Ktová na vlakovou zastávku. Přejeme, aby se vám výlet vydařil jako nám.

MOŽNOST KOUPÁNÍ PRO PSY: téměř všechny rybníky, jen najít vhodný přístup

OBČERSTVENÍ PO TRASE: rekreační středisko Vlkův mlýn

Hospoda Na Vidláku –http://www.infoceskyraj.cz/products/restaurace%20vidlak%E2%80%8E/